WW-uitkering gaat over naar ziektewet-uitkering, wanneer eerste betaling zietktewet? Is dat aansluitend op de laatste betaling van de WW-uitkering?

Ik vraag mij dus af.. Na de 13 weken ziek zijn tijdens een WW-uitkering, betaald de ZW automatisch meteen uit, of gaan daar weken overheen? Ook zou ik graag willen weten of ik wederom de toeslag dien aan te vragen. Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Beste Marjulyoe,

Na 13 weken ziekte stopt je WW-uitkering. Daarna wordt door de ziektewet-afdeling beoordeeld of je in aanmerking komt voor een ziektewet-uitkering (ZW). Deze beoordeling duurt maximaal 4 weken. Vanwege je WW-uitkering beschikt UWV al over de loongegevens waarover je ZW wordt berekend. Hierdoor duurt het in de praktijk vaak minder dan 4 weken.

De eerste betaling gaat over de ingangsdatum tot de datum van beslissing. Dat kan dus maximaal 4 weken zijn. Daarna ontvang je iedere week een vervolgbetaling van de ZW.

Bij de WW wordt iedere betaling 8% vakantiegeld gereserveerd. Dit bedrag wordt na beëindiging van de WW uitgekeerd. De ZW betaalt wekelijks inclusief 8% vakantiegeld, dit wordt niet door UWV gereserveerd.

Als je op dit moment al een toeslag op je WW ontvangt, en geen andere inkomsten naast je WW ontvangt, wordt de toeslag door de ZW overgenomen.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/KjaX7x.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!!!

Andere antwoorden (1)

Uit de site begrijp ik dat het een doorlopend geheel is:

"Ik heb een WW-uitkering en ik ben ziek
Ontvangt u een WW-uitkering en wordt u ziek? Dan moet u zich uiterlijk op de tweede dag dat u ziek bent, ziekmelden bij UWV. U kunt ons hiervoor bellen.

Tijdens de eerste 13 weken dat u ziek bent, houdt u gewoon uw WW-uitkering. Maar naast de regels van de WW, gelden ook de regels van de Ziektewet. Dit betekent onder andere dat wij van u verwachten dat u meewerkt aan uw re-integratie.

Bent u langer dan 13 weken ziek? Dan stopt uw WW-uitkering tijdelijk en krijgt u een Ziektewet-uitkering."

Als je je ziekmelding doet:
"Na uw ziekmelding neemt een medewerker verzuimbeheer van UWV contact met u op. Hij bespreekt met u wat voor werk u deed, waarom u niet kunt werken en wanneer u denkt dat u weer kunt werken. U bent verplicht om aan dit gesprek mee te werken.
Samen bekijken wij hoe u zo snel mogelijk weer aan het werk kunt. En of u recht heeft op een Ziektewet-uitkering."

"Komt u met de uitkering onder het sociaal minimum dat voor u geldt? Dan kunt u bij ons een toeslag aanvragen. "
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit traject ben ik al doorheen. Ik begrijp dus dat ik wederom toeslag zal moeten aanvragen en hier weer enige tijd overheen zal gaan. Bedankt voor het antwoord! Weet iemand wanneer er wordt uitbetaald (na de beslissing van de arts) na de 13 weken ziek zijn tijdens WW? Is dat direct, of duurt het 6 tot 8 weken? Er is vast iemand die dit zelf heeft meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Marjulyoe, Na 13 weken ziekte stopt je WW-uitkering. Daarna wordt door de ziektewet-afdeling beoordeeld of je in aanmerking komt voor een ziektewet-uitkering (ZW). Deze beoordeling duurt maximaal 4 weken. Vanwege je WW-uitkering beschikt UWV al over de loongegevens waarover je ZW wordt berekend. Hierdoor duurt het in de praktijk vaak minder dan 4 weken. De eerste betaling gaat over de ingangsdatum tot de datum van beslissing. Dat kan dus maximaal 4 weken zijn. Daarna ontvang je iedere week een vervolgbetaling van de ZW. Bij de WW wordt iedere betaling 8% vakantiegeld gereserveerd. Dit bedrag wordt na beëindiging van de WW uitgekeerd. De ZW betaalt wekelijks inclusief 8% vakantiegeld, dit wordt niet door UWV gereserveerd. Als je op dit moment al een toeslag op je WW ontvangt, en geen andere inkomsten naast je WW ontvangt, wordt de toeslag door de ZW overgenomen. Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/KjaX7x. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare